بیمه ایران
مروری بر قوانین بیمه - قسمت سوم

مروری بر قوانین بیمه – قسمت سوم

برخی از افراد گمان می کند که فقط شرکت های بیمه لازم است که از قوانین بیمه با خبر باشند زیرا این حرفه به آن ها اختصاص دارد در صورتی که لازم است بدانید که این قوانین دو طرفه است یعنی هر کدام از طرفین که تخلف را چه خواسته و چه ناخواسته انجام دهد، قرارداد بیمه را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که این قوانین را به طور کامل در چندین مقاله بیان نماییم. در دامه دو سمت قبل، موارد دیگر را ارئه خواهیم نمود:

۱۳- بر طبق قانون، بیمه تنها خسارتی را جبران می کند که به صورت غیر عمد و پیش بینی نشده رخ داده اند لذا اگر این خسارات ناشی از کم کاری مسئولان مربوطه باشد، بیمه تعهدی نسبت به آن ها ندارد.

۱۴- زمان بروز خسارت، بیمه گذار باید در مدت زمانی که در قرارداد تعین شده است، به بیمه گر اطلاع دهد و پس از این زمان، بیمه تعهدی نسبت به خسارت ندارد مگر این که بیمه گذار ثابت کند که در این مدت قادر به اطلاع رسانی نبوده است برای مثال بیمه گذار به شدت آسیب دیده و در این مدت در بیمارستان به سر می برده است.

۱۵- اگر بیمه گذار فوت کند، هم بیمه می تواند به وراث منتقل شود و هم در همان زمان و حتی زودتر از موعد مقرر برای اتمام تاریخ اعتبار قرارداد، وراث می توانند قرارداد را فسخ نمایند.

۱۶- در زمان انتقال بیمه به فرد دیگر، بیمه گذار باید قبل از انتقال، تمام حق بیمه های معوق را پرداخت نماید.

۱۷- اگر خطری رخ داده باشد و پس از آن بیمه گذار به بیمه مراجعه کند و بخواهد آن خطر را بیمه کند تا خسارت را از بیمه بگیرد، این قرارداد باطل است لذا بیمه گر بخشی از حق بیمه دریافتی را به عنوان مخارج کسر و بقیه را به بیمه گذار باز می گرداند.

۱۸- اگر مال شما به صورت ذاتی عیب داشته باشد، بیمه گر تعهدی نسبت به آن ندارد. مثلا شما ماشین آلات خریداری نمده اید و این دستگاه ها از همان ابتدا مشکلاتی دارند، بیمه گر این خسارات را جبران نمی کند.

۱۹- اگر در زمان حمل و نقل، خساراتی به اموال شما وارد شود، بیمه هزینه جبران خسارت را براساس قیمت کالا در مقصد تعیین می کند.

۲۰-  در مورد بیمه عمر و نقص عضو، هزینه پرداختی توسط بیمه بعد از فوت و یا بعد از نقص عضو، باید در زمان تنظیم قرارداد بیمه به طور کامل و قطعی تعیین شود.

۲۱- در مورد بیمه عمر، اگر بیمه گذار در قرارداد ذکر کرده باشد که بعد از فوتش، حق بیمه به فلان شخص برسد، بیمه گر پس از فوت بیمه گذار این عمل را انجام می دهد ولی اگر مشخص نکرده باشد، پس از فوت بیمه گذار حق بیمه به وراث می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games