بیمه ایران
تقسیم بندی انواع بیمه

تقسیم بندی انواع بیمه

از زمان ورود بیمه  به شکور، این صنعت همواره در حال پیشرفت بوده و در زمینه مختلف بیمه نامه های متنوع را در اختیار مشتریان قرار می دهد تا برحسب نیازهای خود بتوانند از حمایت بیمه بهره مند شوند. بر همین اساس بیمه ها به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند که شامل:

۱-   بیمه های بازرگانی

دسته ای از بیمه نامه ها، به سرمایه های اشخاص و صاحبان سرمایه اختصاص یافته و از دارایی های آن ها حمایت می کند. بیمه نامه های بازرگانی به چند دسته تقسیم می شوند:

–       بیمه اشیا و اموال بیمه گذار

در این بیمه نامه بیمه گر متعهد می شود که خسارت های وارد به اموال و اشیاء بیمه گذار را جبران نماید. لازم به ذکر است که در زمان خرید بیمه نامه، ارزش واقعی اشیا در قرارداد لحاظ شده و جبران خسارت براساس آن صورت می گیرد. از جمله این بیمه نامه ها می توان به بیمه باربری، آتش سوزی و… اشاره نمود.

–       بیمه اشخاص

در بیمه نامه اشخاص، تعهد بیمه گر به فوت و یا حیات اشخاص مربوط می شود برای مثال بارزترین بیمه در این مورد، بیمه عمر است. با توجه به این که تعیین عمر انسان ممکن نیست لذا بیمه گر نمی تواند میزان غرامت را تخمین بزند.

بیمه مسئولیت

همان گونه که بارها بیان کرده ایم، همه ما در ازای فعالیتی که در جامعه انجام می دهیم، نسبت به دیگران مسئول هستیم و اگر کسب و  کار و اعمال ما منجر به بروز خسارت به دیگران گردد باید این خسارت جبران شود. بیمه مسئولیت برای چنین مواردی می تواند ما را یاری نماید. البته در این بیمه نامه، مسئولیت های مدنی در حیطه تعهدات بیمه گر بوده و مسئولیت های جزایی پوشش داده نمی شود.

۲-    بیمه های اجتماعی

بیمه های اجتماعی را بیمه های ناشی از قانون نیز می گویند که به حمایت مردم به ویژه افراد با سطح کم درآمد می پردازد. این نوع بیمه نامه با هدف حفظ مصالح اجتماعی صادر شده و خطراتی همانند از کار افتادگی، بیماری و… را تحت حمایت خود قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games