بیمه ایران
درباره بیمه الکترونیک چه می دانید (قسمت دوم)

درباره بیمه الکترونیک چه می دانید (قسمت دوم)

ورود اینترنت به دنیای کسب و کار امروز، افق های جدید از تجارت و فعالیت ها را به روز صاحبان سرمایه باز نموده است. ما می دانیم که در هر حوزه ای، ورود اینترنت باید به صورت مرحله ای باشد. برای مثال در زمینه بیه الکترونیک، قبل از این که مستقیما به سراغ خرید و فروش اینترنتی بیمه بروند، باید ابتدا مشتریان بیمه را با این فضا آشنا نمایند. در ابتدا سایت ها بیمه باید به ارائه اطلاعات و خدمات مشاوره ای به بیمه گذارن در سایت خود اکتفا نمایند تا این مشتریان با روند پیشروی سایت آشنا شوند و سپس بیمه گران به دنبال ارائه خدمات خرید و فروش بروند با این کار، بروز مشکلات کمتر خواهد بود.

پیش شرط های لازم برای بیمه الکترونیک

در زمان عقد قرارداد بیمه باید این قرارداد شرایطی داشته باشد تا از نظر قانونی معتبر بوده و در صورت بروز مشکلات، بیمه به تعهد خود عمل نماید. به طور کلی هر قرارداد بیمه باید از ۴ منظر قانونی باشد:

۱-   قانونی بودن

۲-   ظرفیت و قابلیت آن

۳-   پیشنهادات

۴-   مورد قبول بودن

در زمانی که فرد به صورت حضوری برای عقد قرارداد بیمه مراجعه می کند به خوبی می تواند تمام شرایط قانونی بیمه را کنترل نماید ولی در خرید و فروش الکترونیک بیمه شرایط کمی سخت تر می شود لذا برخی از مشکلات در فروش بیمه نامه های الکترونیک عبارتند از:

۱-   در زمان فروش بیمه قید شود که امضای الکترونیکی اعتبار ندارد.

۲-   برای یک بیمه خاص طبق قرارداد بیان شده باشد که فرد باید بیمه نامه فیزیکی و اوراق آن را با خود داشته باشد.

۳-   بیمه گران حتما باید به صورت فیزیکی مجوز صدور بیمه را داشته باشند.

۴-   متن قرارداد بیمه بیش از حد قانونی باشد.

نظارت بر بیمه های الکترونیک

در هر حرفه ای برای این که میزان تخلفات کاهش یابد باید نهاهای نظارتی وجود داشته باشند که کیفیت کار مشاغل مختلف را کنترل نمایند. در زمینه بیمه نیز نه تنها برای شرکت های بیمه بلکه برای بیمه الکترویک نیز باید نظارت وجود داشته باشد.

انجمن بین المللی نظارت کنندگان بیمه، گروهی را تشکیل داده اند که قوانین نظارت بر بیمه الکترونیک را تصویب نموده اند. براساس قانون، بیمه کنندگان قبل از ارائه فرم بیمه نامه های الکترونیک، فرم ها را به نهاد های نظارت ارائه کند تا در صورت تایید، اقدام به ارائه این بیمه در سایت نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games