بیمه ایران
قوانین شخص ثالث در بیمه (قسمت اول)

قوانین شخص ثالث در بیمه (قسمت اول)

یکی از جنبه های بیمه های مختلف، شخص ثالث است. منظور از شخص ثالث، فردی است غیر از بیمه گذار که در زمان بروز خطر برای بیمه گذار، به شخص ثالث هم آسیب وارد شده است و در نتیجه مسئولیت این خسارت با فرد بیمه گذار است که باید این خسارت را جبران کند. لذا در بیمه هایی که افراد از آن استفاده می کنند، مسئله شخص ثالث در نظر گرفته شود. برای این منظور، در قراردادهای بیمه، حقوق مربوط به شخص ثالث باید براساس قوانین بیمه مرکزی، تعیین گردد:

۱-   کلیه افراد دارای وسایل نقلیه شامل خودرو و موتور سیکلت، وسایل حمل و نقل بار همانند کامیون ها، وسایل حمل و نقل و مسافر بری عمومی همانند اتوبوس، قطار و.. و همچنین انواع یدک ها، موظف هستند در صورت بروز حادثه و وارد شدن خسارت به شخص ثالث، کلیه خساراتی که به شخص  ثالث وارد شده است را جبران نماید. توجه داشته باشید که منظور از خسارت، هر گونه حادثه ای است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق وسایل مذکور به شخص ثالث وارد شده است. برای مثال انفجار بار یک کامیون که سبب خسارت به افراد یا وسایل آن ها که در نزدیکی کامیون بودند، می شود.

۲-   طبق قانون، شخص ثالث به فردی گفته می شود که در اثر حوادث مربوط به وسایل نقلیه، دچار خسارت شده است لذا موارد زیر در دسته اشخاص ثالث قرار ندارند:

–       صاحب وسیله نقلیه، راننده آن و خود فرد بیمه گذار

–       افراد تحت تکلف بیمه گذار و اعضای خانواده شامل همسر، فرزندان و پدر و مادر که در خودروی بیمه گذار سوار هستند و این خودرو حادثه دیده است.

–       کارمندان بیمه گذار که حادثه در حیطه کاری او رخ داد و مسئولیت این حادثه بر عهده او است.

۳-   در صورتی که دو خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر با یکدیگر تصادف نمایند، هر کدام از رانندگان نسبت به خودروی مقابل، شخص ثالث به حساب می آید.

۴-   زمانی که وسیله نقلیه به فرد دیگری فروخته شده و به فرد دیگری واگذار می گردد، کلیه تعهدات بیمه در زمینه شخص ثالث به انتقال گیرنده واگذار می شود و از این پس، فرد انتقال گیرنده، بیمه گذار است و وظیفه دارد که در عرض ۱۵ روز، مشخصات کامل خود را به بیمه گر ارائه کند تا به طور رسمی در سند نیز، نام ایشان به عنوان بیمه گذار ثبت گردد.

۵-   خسارت هایی ناشی از جنگ، زلزله و بلایای طبیعی و همچنین خسارت مستقیم یا غیر مستقیم تشعشعات اتمی و رادیو اکتیوها، شامل بیمه شخص ثالث نمی شود.

۶-   اگر حوادث وسیله نقلیه، ناشی از تصرف غیر قانونی وسیله باشد، لذا در این صورت اگر برای شخص متصرف اتفاقی بیافتد، بیمه شخص ثالث به او تعلق نمی گیرد برای مثال فردی که قصد دزدی از یک خودرو را دارد و در حین ارتکاب جرم، آسیب می بیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games