بیمه ایران
بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه زمینی

بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه زمینی( بیمه شخص ثالث اتومبیل)

بیمه مسئولیت مدنی را می توان از انواع بیمه نامه مسئولیت دانست که مسئولیت راننده اتومبیل را در قبال دیگر اشخاص ( اشخاص ثالث) نشان داده و آن ها را در مقابل حادثه ها و سوانح رانندگی بیمه کرده است. با توجه به این که بیمه های بازرگانی به شکل عمومی اختیاری می باشد اما به دلایلی چون ضرورت ملی و هماهنگی با دیگر سیستم های حامی در جهان این بیمه از نوع بیمه های اجباری تلقی می شود و نیروی انتظامی موظف است تا از تردد وسیله های نقلیه بدون بیمه شخص ثالث جلوگیری نماید. کلیه افرادی که در اثر حادثه وسیله نقلیه موتوری زمینی سبب حادثه زیان و خسارات بدنی و مالی شوند با توجه به این در داخل و یا خارج آن وسیله نقلیه قرار گرفته باشند مورد بیمه قرار گرفته شوند به عنوان ثالث بشمار می رود.

با رشد روز افزون انواع اتومبیل و دیگر وسایل نقلیه و استفاده از آن، مالکان و رانندگان اتومبیل ها و عابرین پیاده و حتی دیگر شهروندان با توجه به این که هر یک از افراد جامعه دارنده یک اتومبیل شخصی و یا عمومی می باشد در معرض خطر تصادف قرار دارد و با وقوع این چنین خطرات دچار صدمه و خسارت های بدنی و مالی می گردند که شاید خود هیچ گونه دخالتی در آن نداشته و تنها دچار حادثه شده اند. طبق قانون، عرف و اخلاق شایسته نیست فردی که تقصیری در حادثه نداشته است دچار ضرر و زیان مادی و یا جانی گردد. به همین دلیل قانون های مدنی، مقصر یا کسی که سبب حادثه شده است را مسئول جبران ضرر و زیان وارد شده بر حادثه دیده می دانند. مقدار هزینه و ابعاد جانی هزینه های پیش بینی نشده به شکل معمول مبالغ زیادی را در بر می گیرد که تامین کردن آن برای فرد خاطی بسیار سنگین و سخت بوده و می تواند سبب شود تا چرخه اقتصادی خانواده او را مختل کند و یا بخش اقتصادی او را به مرز فروپاشی برساند.

هدف بیمه مسئولیت مدنی( شخص ثالث)

هدف اصلی از بیمه کردن مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه زمینی که به شکل معمول و در جامعه به بیمه شخص ثالث معروف شده است، جبران این گونه خسارت ها می باشد تا بتوان حق قانونی و اخلاقی زیان دیده را جبران نمود و همچنین فرد مقصر در حادثه به دلیل هزینه های زیاد در قبال جبران زیان وارده دچار دردسر بزرگتری نیفتند. بنابراین با موارد و توضیحات گفته شده در مورد اجباری بودن این بیمه نمی توان شکی داشت و باید گفت بیمه مسئولیت مدنی اتومبیل با مبلغ اندکی حامی شما در مدت زمان بیمه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games