بیمه ایران
مروری بر قوانین بیمه - قسمت دوم

مروری بر قوانین بیمه – قسمت دوم

میزان پایبندی یک بیمه نامه به قوانین مربوط به بیمه و تنظیم بیمه نامه، نشان دهنده میزان اعتبار آن است لذا اولین اقدام برای بیمه گذار این است که در انتخاب شرکت بیمه خود عجله نکرده و از قانونی بودن آن مطمئن شود. برای این منظور، در این مقاله در ادامه قسمت قبل، سایر قوانین بیمه را در این مقاله بیان خواهیم نمود:

۷- اگر شما فردی هستید که از شخص یا اشخاص دیگری طلبکار هستید و در ازای طلب از آن ها وثیقه و یا هر سند دیگری دارید، می توانید طلب خود را بیمه کنید در این صورت اگر اتفاقی برای مال شما بیافتد، بیمه خسارت را جبران می کند.

۸- زمانی شما می توانید بیمه خود را تمدید نماید که تاریخ آن منقضی شده باشد یعنی حتی اگر یک روز از اعتبار بیمه باقی مانده باشد شما روز بعد از آن می توانید بیمه را تمدید کنید.

۹- توجه داشته باشید که بیمه گر نسبت به بخشی از اموال شما مسئول است که آن را به قیمت واقعی، بیمه کرده باشید لذا اگر مال خود را کمتر از قیمت واقعی بیمه کرده اید می توانید بقیه ارزش مال را مجددا بیمه نماید.

۱۰- اگر در زمان عقد قرارداد بیمه، بیمه گذار مال خود را بیشتر از قیمت واقعی بیمه نموده باشد تا تقلب انجام دهد در این صورت نه تنها این قرارداد اعتبار ندارد بلکه حق بیمه ای پردخت کرده است به او عودت نمی شود و توسط شرکت بیمه به عنوان جریمه برداشته می شود.

۱۱- اگر بیمه گذار در زمان تنظیم قرارداد، به صورت از بین برخی مطالب خودداری کند، یا مطالبی را به صورت کاذب بیان کند و یا این که به گونه ای مطلب را بیان نماید که سبب شود موضوع بیمه تغییر کند در این صورت این قرارداد از نظر بیمه باطل است ولی لازم است بدانید که در این صورت بیمه نه تنها می تواند حق بیمه را به بیمه گذا بر نگرداند بلکه می تواند بیمه گذار را به طور قانونی وادار کند که حق بیمه های معوق تا تاریخی که بیمه گر متوجه بی اعتبار بودن بیمه نامه شده است، پرداخت کند.

۱۲- اگر برخی از مطالب در زمان عقد قرارداد به صورت غیر عمد بیان نشوند در این صورت دو حالت وجود دارد:

–       اگر قبل از وقوع حادثه، این موضوع مشخص شود، یا بیمه گر می تواند حق بیمه اضافی را از بیمه گذار دریافت کند  و به قراردد ادامه دهد که این کار باید با رضایت بیمه گذار باشد و یا این که قرارداد را فسخ کند.

–       ولی اگر بعد از وقوع حادثه، بیمه گر متوجه شود برخی مطالب بیان نشده است، در این صورت خسارت نسبت به حق بیمه پرداختی و مبلغی که در صورت بیان کامل مطالب باید پرداخت می شد، کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games