بیمه ایران
روابط طرفین بیمه گر و بیمه گذار

روابط طرفین بیمه گر و بیمه گذار

زمانی که خواستار بیمه شدن هستیم نیازمندیم تا حسن نیت طرف مقابل را که شرکت بیمه گر می باشد ببینیم در طرف مقابل نیز وظیفه ما نیز اظهارات کامل و بدون هر گونه کم و کاستی را در قبال مسئول بیمه داریم. طرفین قرارداد بیمه باید در تمام گفته های خود کمال حسن نیت را رعایت کرده و چیزی را کتمان نکنند تا سبب فریب فرد مقابل شود و شرکت بیمه گذار باید به طور کاملی در مورد میزان حق بیمه و همین طور نسبت به موضوع بیمه سوالات فرد را بیان نماید. اطلاع رسانی به بیمه گر باید با پاسخ کامل و صحیح به سوالات درج شده در پرسش نامه صورت بگیرد. روابط طرفین بیمه گر و بیمه گذار سبب ماندگاری و اجرایی شدن درست قرار داد خواهد شد.

باید بدانید که بیمه گذار توان بیمه کردن تمامی خطرات احتمالی که موضوع قرارداد را شامل می شود و آن را تهدید می کند نیست و ممکن است استثنائاتی از قیبل خسارت عمدی در این بخش وجود داشته باشد. بیمه گر نیز باید در بخش جوابدهی به پرسش نامه و شروط ضمن قرارداد با حسن نیت عمل کرده و با عدم پاسخگویی و یا پرسش نامه مبهم و محدود سبب سردرگمی بیمه گذار نگردد. در صورتی که بیمه گر به سو نیت بیمه گذار و عدم صحت اظهارات او آگاه است، نمی تواند در زمانی دیگر به عدم حسن نیت شرکت بیمه گذار متوسل شده و به صحت و اعتبار قرارداد او خللی را وارد کند. در هنگام منعقد کردن قرار داد نیز امکان دارد بیمه گذار مال را دانسته یا ندانسته بیش تر از ارزش واقعی آن بیمه نماید که در صورت عمدی بودن سبب ابطال عقد قرارداد می گردد. با تشدید خطر و یا تغییر وضعیت موضوع بیمه توسط فرد بیمه گذار او مکلف است تا به طور فوری بیمه گر را مطلع کند.

حسن نیت لازمه عقد قرارداد طرفین بیمه گر و بیمه گذار

یکی از مهم ترین عقود که وجود و حیات حسن نیت در آن ضروری است قرارداد بیمه می باشد، در دیگر قراردادهای معوض حسن نیت اصولا در مقدار صحت و اعتبار عقد تاثیر زیادی ندارد ولی در عقد بیمه، حسن نیت یکی از بخش های اصلی اعتبار قرارداد بیمه می باشد. در این عقد قرارداد بیمه به طرف بیمه گذار اطمینان می کند و تمامی اساس محاسبات و حق بیمه قرارداد را بر عهده او می سپارد. به این نوع از حسن نیت بیمه گذار و دادن اطلاعات خواسته شده اهمیت زیادی برای بیمه گر و هم چنین در صحت عقد قرارداد بیمه دارد. به هین دلیل چناچه به اثبات برسد که بیمه گذار در ارائه اطلاعات به کذب گویی روی آورده است ضمانت اجراهای سنگینی جهت تخلف او پیش بینی گردیده است. اعلام ریسک به شکل غیر واقعی با قیمت گذاری بیش از ارزش واقعی سبب ابطال قرارداد می شود و همین طور اظهارات خلاف، حق فسخ را برای بیمه گر امکان پذیر می کند. بنابراین حسن نیت و و روابط درست در ایجاد قرارداد مستحکم امری ضروری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games