بیمه ایران
خطرات تحت پوشش در بیمه های آتش سوزی

خطرات تحت پوشش در بیمه های آتش سوزی

عوامل مختلفی در بروز آتش سوزی دخالت دارد که یا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در بروز آتش سوزی دخالت دارند لذا بیمه ای که شما برای سرمایه ها و حتی برای مسئولیت آتش سوزی انتخاب می کنید باید خطرات آتش سوزی را از همه جوانب تحت پوشش قرار دهد. لذا به طور کلی خطرات آتش سوزی را به دو دسته تقسیم می کنند:

–         خطرات اصلی:

در این دسته از خطرات، عواملی دخالت دارند که به طور مستقیم سبب بروز آتش سوزی می شوند:

۱-     حریق یا آتش:

آتش ناشی از سه فاکتور ایجاد می شود که شامل دمای بالا، اکسیژن و ماده سوختنی است. اگر آتشی که بروز می کند قابل مهار شدن نباشد در این صورت خسارتی که وارد می شود را بیمه پرداخت می کند.

۲-    انفجار:

اگر انرژی ناشی از انبساط گاز یا بخار به طور ناگهانی آزاد شود، انفجار رخ می دهد برای مثال در خانه که نشتی گاز وجود داشته اگر چندین ساعت بعد صاحب خانه بازگردد به محض این که کلید برق را فشار می دهد خانه منفجر می شود زیرا گاز در محیط جمع شده است. آتش سوزی ناشی از انفجار نیز تحت پوشش بیمه است به شرطی که عمدی در کار نباشد برای مثال انفجار ناشی از مواد منفجره همانند ترقه ها تحت پوشش بیمه نیست.

۳- صاعقه:

صاعقه یا رعد و برق نیز می تواند در صورت بر خورد به یک ماده قابل اشتعال سبب آتش سوزی شوند. حال هر نوع صاعقه ای تحت پوشش بیمه نیست بلکه اگر صاعقه به طور مستقیم در آتش سوزی دخیل باشد بیمه خسارت آن را تامین می کند ولی اگر خسارت ناشی از انرژی الکتریکی صاعقه باشد، بیمه آن را حمایت نمی کند. برای مثال اگر در محیط سیم هایی وجود داشته باشد که نیروی برق را به موتور یک وسیله نقلیه منتقل می کنند، حال اگر صاعقه به این سیم ها بزند بار الکتریکی زیاد از صاعقه به موتور منتقل شده و خسارت به بار می اورد این حالت را بیمه حمایت نمی کند.

–         خطرات تبعی:

۱-     زلزله:

زمانی که زلزله رخ می دهد خسارتی که ناشی از تاثیر مستقیم زلزله در اموال بروز می کند تحت پوشش بیمه قرار می گرد.

۲-    سیل و طوفان:

سیل نیز از جمله عواملی است که به دلیل سرعت زیاد آب می تواند در کنار عوامل دیگر سبب بروز خسارت شود. در مورد طوفان باید سرعت باد از یک حدی بشتر باشد تا از نظر بیمه این باد طوفان نامیده شده و خسارت آن تامین گردد که حد مورد نظر را متناسب با شرایط اقلیمی در بیمه نامه ها قید می کنند.

۳- سقوط هواپیما:

بیمه ها خسارت ناشی از سقوط هواپیما را به طور کامل تامین می کنند البته اگر آتش سوزی ناشی از مواد منفجره در هواپیما نباشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games