بیمه ایران
بیمه مهندسی و انواع آن

بیمه مهندسی و انواع آن

در رشته های فنی و مهندسی که افراد با تجهیزات مختلفی سر و کار دارند، احتمال خطر در این رشته زیاد است و اولین بار که فکر بیمه مهندسی پایه گذاری شد، در زمانی بود که اولین دیگ بخار در انگلستان منفجر شد. از آن روز به بعد دولت مردان به فکر جبران خسارات ناشی این اتفاقات افتادند که نهایتا به این نتیجه رسیدند به باید برای رشته مهندسی و خدمات آن نیز بیمه در نظر گرفته شود و این بیمه در سال ۱۳۴۰ نیز وارد ایران شد.

انواع بیمه مهندسی

۱-     بیمه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاران

در رشته های مهندسی، تجهیزاتی وجود دارد که خرید هر یک از آن ها هزینه های کلان را نیاز دارد به همین دلیل پیمانکاران باید در نگهداری از آن ها بسیار دقت داشته باشند ولی در حین کار ممکن است اتفاقا غیر قابل پیش بینی رخ دهد که از کنترل شما خارج بوده و منجر به خسارت سنگین به ماشین آلات شود در این میان، بیمه بهترین حامی است که بیمه مهندسی نه تنها خسارات وارد شده به تجهیزات پیمانکاران را جبران می کند بلکه مسولیت مدنی در برابر اشخاص ثالث را نیز پوشش می دهد.

۲-    بیمه شکست ماشین آلات

اگر شما وسیله ای را برای کارخانه یا کارگاه خود خریداری می کنید، بهتر است آن را بیمه مهندسی نمایید تا اگر این وسیله در حین کار با مشکل روبرو شد، بیمه خسارت آن را جبران نماید که البته مشکلات دستگاه باید پیش بینی نشده باشد. برای مثال اگر دستگاه در حین کار ازکار بیافتد و یا قطعات آن از هم جدا شوند و.. در این زمان بیمه هم خسارت قطعات را جبران می کند بلکه بیمه مسولیت اشخاص ثالث را نیز شامل می شود.

۳- بیمه تمام خطر پیمانکاران

زمانی که پیمانکاران در یک پروژه تحقیقاتی سرمایه گذاری می کنند، ممکن است در حین کار حادثه ای رخ دهد که خسارت شدید به پروژه وارد نماید برای مثال در یک پروژه عمرانی یک ساختمان نیمه کاره به صورت پیش بینی نشده آتش می گیرد این باعث می شود که حداقل تا رسیدن آتش نشانی، بخش عمده سرمایه از بین برود. در این زمان بیمه خسارت وارد شده را جبران می کند. بیمه تمام خطر پیمانکاران از زمان شروع پروژه تا اتمام آن را حمایت می کند. در بیمه تمام خطر پیمانکاران، مسئولیت مدنی اشخاص ثالث، تجهیزات ساختمانی  اموال مجاور پروژه و حتی ساختمان های موقت هم شامل بیمه می شوند.

۴-  بیمه تمام خطر نصب

این نوع از بیمه مهندسی مربوط به خطرات غیر قابل پیش بینی است که در زمان نصب ماشین آلات و تجهیزات مهندسی رخ می دهد. زیرا تجهیزات عمرانی و فنی بسار گران هستند و کوچکترین آسیب به آن ها سبب بروز خسارت زیاد می گردد. در این بیمه مهندسی نیز مسولیت مدنی اشخاص ثالث توسط بیمه حمایت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games