بیمه ایران
بیمه مسئولیت ساختمانی چیست

بیمه مسئولیت ساختمانی چیست

در پروژه های عمرانی و ساختمانی، کارگران زیادی مشغول به کار هستند که در حین کار ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده برای آن ها رخ دهد و از آنجایی که کار کردن در این محیط ها خطرات خاص خود را دارد لذا ممکن است که این اتفاقات منجر به آسیب های جدی به کارگران گردد و مسولیت این آسیب ها بر عهده کارفرما است به همین دلیل کارفرمای این پروژه ها باید تمام کارگران خود را بیمه نماید تا در صورت بروز اتفاق، بیمه خسارت وارد شده را جبران نماید.

اهمیت بیمه مسئولیت ساختمانی

اگر یک کارفرما کارگران خود را بیمه نکند پس در صورتی که اتفاقی برای یکی از آن ها بیافتد، بایدکل هزینه های درمان و دیه را خود تقبل کند البته این حالت، خوش بینانه ترین حالت است اگر کارگر در حین کار در اثر حادثه فوت کند و بیمه نباشد، کافرما در دردسر بزرگی افتاده است. از طرفی حق بیمه هر کارگر کمتر از هزینه های نام برده است لذا بهتر است کارفرما در آغاز پروژه های عمرانی و ساختمانی خود، در اولین اقدام کارگران را بیمه مسئولیت ساختمانی نماید.

پوشش های بیمه مسئولیت ساختمانی

–       پوشش های اصلی

در این حالی بیمه هزینه های درمانی، دیه نقص عضو و هزینه فوت کارگر را پرداخت می کند.

–       پوشش های فرعی

منظور از این خسارات، خساراتی است که مستقیما در محل کار بیمه شده رخ نمی دهد:

۱-   ارسال کارگر برای ماموریت های بیرون از کارگاه یا محل پروژه

۲-   حوادث نقلیه برای کارگر

۳-   حوادثی که برای کارگر در اماکن وابسته به پروژه رخ می دهد.

۴-   پرداخت غرامت روزانه به کارگر

۵-   خسارت جانی به شخص ثالث

۶-   و….

بیمه مسولیت تخریب ساختمان

اگر کارفرما در ابتدای پروژه نیاز به عملیات تخریبی من جمله گود برداری، خاک برداری و.. داشته باشد، باید از بیمه مسئولیت تخریب ساختمان استفاده نماید که این بیمه تعهداتی نسبت به افراد شخص ثالث دارد بدان معنا که اگر در حین تخریب ساختمان، آسیبی به شخص ثالث وار شد، خسارت وارده را بیمه متقبل می شود. البته توجه داشته باشید که بیمه در صورتی خسارت ها را جبران می کند که بداند کارفرما تمام مسائل ایمنی را رعایت نموده است و هیچ نقص ایمنی در بروز اتفاق برای شخص ثالث وجود نداشته است. برای مثال اگر در حین تخریب، فردی از زیر ساختمان رد شود و سنگ بر روی سر او بیافتد، دلیلش نقص ایمنی بوده است که کارفرما دستور کشیدن فنس دور ساختمان را نداده است در این صورت بیمه هزینه را پرداخت نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games