بیمه ایران
بیمه باربری دریایی

بیمه باربری دریایی

بیمه حمل و نقل دریایی، برای انتقال کالا از مسیرهای آبی بزرگ همانند دریا، اقیانوس و خلیج استفاده می گردد که در ابتدای ایجاد این بیمه، کاربرد آن صرفا برای خطر دزدان دریایی بود ولی امروزه بیمه دریایی شامل تما خطراتی میشود که به طور پیش بینی نشده رخ می دهند برای مثال اگر خسارت وارده به کشتی ناشی از توقف بی جای کشتی باشد مسلما بیمه به آن خسارت نمی دهد. لذا بهتر است در ابتدا با انواع خسارات آشنا شویم:

۱-     خسارات خاص

به آن دسته از خساراتی گفته می شود که دلایل آن غیر قابل پیش بینی بوده و در اثر حوادث غیر عمد رخ می دهند. برای مثال زمانی که کشتی در مسیر خود با طوفان روبرو می گردد و محموله داخل آن از بین می رود و به کشتی نیز آسیب وارد می گردد، بیمه باید طبق قرار داد خسارت را جبران نماید.

۲-    خسارات عمومی

گاهی اوقات در دریا شرایطی پیش می آید که ناخدا صلاح می داند با تحمل خساراتی، جان افراد را نجات دهد برای مثال بار کشتی را داخل آب می ریزد در این صورت باید خسارت بین افراد ذی نفع تقسیم شود تا میزان آن جبران گردد.

۳- خسارات کلی

زمانی که محموله شما به طورکامل از بین برود در این صورت بیمه باید خسارت را پرداخت نماید که دو نوع خسارت کلی داریم:

–        خسارت کامل واقعی:

در این حالت محموله به طور فیزیکی از بین رفته است و اثری از بار نیست برای مثال بار در دریا غرق شده است.

–        خسارت فرضی:

گاهی اوقات در شرایط دریا، ماهیت کالا تغییر می کند و در این حالت اگر آن کالا وجود دارد ولی قابل استفاده نیست برای مثال اگر بار کشتی شکر باشد و در اثر رطوبت زیاد شکرها ماهیت خود را از دست داده و قابل استفاده نباشد.

بیمه نمودن کشتی:

بیمه کردن کشتی نه تنها در زمان باربری بلکه در مسافرت های دریایی نیز صورت می گیرد زیرا کشتی در واقع وسیله حمل و نقل است و همان طور که ماشین باید بیمه شود، کشتی هم یک وسیله حمل و نقل است که ممکن است به آن خسارت وارد شود به همین دلیل باید بیمه شود. خساراتی من جمله آتش سوزی، طوفان، زلزله در دریا، به گل نشستن کشتی، حادثه های ناشی از بارگیری یا تخلیه بار و… . در بیمه نامه کشتی نوع خساراتی که بیمه متعهد می شود تعیین می گردد و باید بیمه ای انتخاب شود که بیشترین خسارات را جبران نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games