بیمه ایران
بررسی اصل غرامت یا اصل زیان در بیمه

بررسی اصل غرامت یا اصل زیان در بیمه

ما می دانیم که بیمه، وظیفه دارد در زمان بروز خسارت، هزینه جبران را به بیمه گذار بپردازد. براساس اصل غرامت بیمه، بیمه گر متعهد می شود متناسب با خسارت هایی که در بیمه نامه تحت پوشش قرار داده است، بیمه گذار را حمایت نماید که مهمترین شرط بیمه گر، غیر قابل پیش بینی بودن حوادث است. این اصل بیان می کند که پرداخت خسارت به بیمه گذار نباید باعث شود شرایط مالی او بهتر از قبل شود زیرا در این صورت افراد متوجه می شوند که اگر خسارتی به آن ها وارد شود، پولی که به دست خواهند آورد نه تنها خسارت را جبران می کند بلکه مازاد هم برای آن ها خواهد داشت به همین دلیل تخلف و بی نظمی در جامعه زیاد خواهد شد لذا هزینه پرداختی توسط بیمه گر، تنها بخشی از  خسارت را جبران می کند.

مراحل دریافت خسارت توسط بیمه گذار

۱-   بیمه گذار باید به بیمه گر ثابت کند که حادثه رخ داده، در حیطه تعهدات بیمه گر است. تا بیمه گر برای جبران آن اقدام نماید.

۲-   در مرحله دوم، بیمه گذار باید ثابت کند که حادثه نام برده، به وی خسارت رسانده است زیرا تا وقتی خسارتی در میان نباشد، بیمه مسئولیتی در قبال بیمه گذار ندارد.

۳-   پس از آن بیمه گذار باید ثابت کند که این خسارت ناشی از حادثه بوده است و حادثه به طور مستقیم در بروز آن نقش داشته است به عبارت دیگر بیمه گذار باید رابطه علت و معلولی را میان حادثه و خسارت تعیین کند. برای مثال در بیمه آتش سوزی، موارد بیمه شده باید حتما مستقیما از آتش سوزی آسیب دیده باشند تا بیمه خسارت را جبران نماید ولی اگر زمین لرزه رخ داده باشد و مواردی که در برابر خطر آتش سوزی بیمه شده اند، در اثر زلزله آسیب ببینند و پس از آن، آتش سوزی ناشی از زلزله رخ دهد، در این صورت بیمه تعهدی نسبت به این خسارات ندارد.

۴-   در نهایت بیمه گذار در زمان بروز حادثه، حتما باید موجودیت موارد بیمه شده را اثبات کند. درست است که موجودیت این موارد در بیمه نامه قید شده است ولی در زمان بروز خسارت هم باید مجددا ارزش موارد بیمه شده ثابت گردد.

تعیین مبلغ بیمه شده در غرامت

توجه داشته باشید که سرمایه بیمه شده باید متناسب با ارزش واقعی آن بیمه شود زیرا اساس تعیین حق بیمه و حدود تعهدات بیمه گر را ارزش سرمایه بیمه شده تعیین می کند و در نهایت منجر می شود که بیمه گر میزان جبران خسارت را لحاظ نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games