بیمه ایران
انواع بیمه باربری

انواع بیمه باربری

بیمه باربری به حمل و نقل کالا اختصاص دارد و براساس این که چه مسیری برای حمل و نقل انتخاب می شود و همچنین نوع انتقال چگونه باشد، بیمه های باربری به چند دسته تقسیم می گردند.

–         تقسیم بندی بیمه باربری براساس نوع انتقال کالا

۱-     حمل و نقل داخلی

این بیمه، خساراتی را جبران می کند که مربوط به حمل و نقل کالا در داخل کشور و بین شهر ها  و استان ها باشد. شرایط این بیمه، براساس قوانین داخلی کشور و توافق شرکت بیمه با بیمه گذار تعیین می گردد.

۲-    حمل و نقل وارداتی

این بیمه مربوط به زمانی است که شما قصد وارد نمودن کالا به کشور را دارید لذا برای حفظ منافع بازرگانان، این بیمه مورد استفاده قرار می گیرد که تا ۹۰ درصد خسارت کالا را از کشور مبدا تا رسیدن به کشور مقصد جبران می کند.

۳- حمل و نقل صادراتی

یکی از مهمترین راه های پیشرفت کشور، صادرات غیر نفتی به کشورهای دیگراست لذا برای موفقیت هرچه بیشتر در این زمینه، دولت بیمه حمل و نقل صادراتی را تعیین نموده است که در زمان انتقال کالا از کشور تا رسیدن آن به کشور مقصد، هر گونه خطری که باعث بروز خسارت به کالا شد، توسط بیمه جبران گردد. با وجود این بیمه بازرگانان بدون نگرانی می تواند به صادرات کالا بپردازد. شرایط این بیمه نیز شبیه به بیمه حمل و نقل وارداتی است.

–         تقسیم بندی بیمه باربری براساس مسیر حمل و نقل

۱-     حمل و نقل دریایی

این نوع بیمه به زمانی مختص می شود که شما مسیر آبی را برای انتقال کالاهای خود انتخاب می کنید لذا مهمترین خطر در این زمان، دریا و اقیانوس است. تعهداتی که بیمه دراین نوع حمل و نقل بر عهده می گیرد در بیمه نامه قید می شود که براساس خسارت اتلاف تمام کالا، خسارت مستقیم، خسارت همگانی و… در بیمه نامه تعریف می گردد. این بیمه برای دریانوردان نیز لحاظ می شود که اگر مجوز آن ها به دلایل بهداشتی لغو شد، زیان مالی آن ها توسط بیمه جبران گردد.

۲-    حمل و نقل زمینی

در حمل و نقل کالا از مسیرهای خشکی، شرایط مختصاین مسیرها برای کالا در نظر گرفته می شود مهمترین خطرات داین حمل و نقل شامل، تصادف، آتش سوزی، دزدی و… است. در بیمه نامه تمام خطراتی که توسط بیمه پوشش داده می شود قید می گردد لذا بهتر است بیمه ای انتخاب شود که بیشترین خسارات را جبران نماید.

۳- حمل و نقل هوایی

با افزایش حجم کالا ها و افزایش حمل و نقل کالا، مسیرهای هوایی نیز برای حمل و نقل انتخاب می شوند. در بیمه نامه حمل و نقل هوایی نه تنها برای کالا بلکه برای خلبانان نیز هماند دریانوردان این بیمه لحاظ می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free WordPress Themes, Free Android Games